پلیمرهای جایگزین فلزات

آمیزه­های ویژه برای جایگزینی فلزات

نگرانی­های زیست­محیطی، منابع انرژی محدود و فضای رقابتی بازار مصرف عوامل محرکی تولیدکنندگان برای تولید محصولات پایدار و اقتصادی هستند.

فلزات به صورت سنتی برای خواصی هم­چون استحکام، صلبیت، رسانایی، دوام و مقاومت در برابر گرما و شعله مورد استفاده قرار می گرفته­ اند.

برخلاف فلزات، مواد گرمانرم چگالی کمی داشته و به سادگی فرآورش می­شوند به همین دلیل انرژی بسیار کم­تری برای تولید و بازیافت آن­ها صرف می­شود. علاوه بر آن، تنها با انجام یک مرحله ساده می­توان اجزاء بسیار پیچیده­ای را بدون نیاز به هرگونه عملیات ثانوی (آمایش سطح، رنگ کردن و ماشین­کاری) تولید کرد. چندین جزء می­توانند با هم ادغام شوند تا تعدادعملیات مونتاژ کاهش یابد. به علاوه مقاومت شیمیایی، زنگ زدن و مقاومت در برابر خوردگی بسپارها، دوام و طول عمر محصولات را می­افزاید. از این­رو بسپارها دوست­دار محیط زیست بوده و برای تولید آنها هزینه کمتر صرف میشود.

هرچند برخی از ویژگی­های کلیدی فلزات نمی­توانند توسط مواد گرمانرم معمولی جایگزین شوند، اما تولیدکنندگان می­توانند آن­ها را با بسپارهای گرمانرم ویژه­­ای که با الیاف، تقویت­کننده­ها و پرکننده­ها اصلاح شده­اند جایگزین کنند. این آمیزه­ها می­توانند مقاومت سایش، چقرمگی، صلبیت، شعله، رسانایی و پایداری حرارتی را بهبود بخشیده و نسبت به فلزات بسیار کم هزینه­تر می­باشند.

برای دست­یابی به نتایج مطلوب در فرآیند جایگزینی فلزات، گام­های زیر باید در نظر گرفته شوند:

·          دمای کاربری قطعه چه مقدار است؟

گام اول محدود کردن انواع بسپارهای پایه است که با ارزیابی و مقایسه بیشینه و کمینه‌ی دمای کاربردی قطعه انجام می‌شود.

·        قطعه در چه شرایط آب و هوایی باید کار کند؟

تماس مستقیم با عوامل شیمیایی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و نور، شرایط اتمسفری و … .

·        نیازهای اصلی و کلیدی قطعه چیست؟

خواص مکانیکی، پایداری ابعادی، مقاومت به خستگی، رسانایی، مقاومت به آتش، زیبایی و غیره.

·        طول عمر مورد انتظار از آن چقدر است؟

در طول عمر مصرفی خود، بسپارهای گرمانرم ممکن است دچار فرسودگی‌های فیزیکی مثل خزش و آسودگی از تنش شوند. از این رو مواد تقویت کننده و اصلاح کننده باید با توجه به عمر مصرفی مورد انتظار از قطعه انتخاب شوتد.

·        آیا قانون یا مصوبه ای هست که باید انجام شود؟

استاندارهای ایمنی و آتش، محدودیت استفاده از مواد، قوانین تماس با مواد غذایی و غیره.

·        روش‌های تولید و طراحی قطعه

صلبیت قطعه به طور چشمگیری با اضافه کردن دنده‌ها افزایش می‌یابد و میزان نسبت صلبیت به ضخامت دیواره باید بهینه شود تا به بیشترین مقدار صرفه در هزینه در عین کم کردن وزن برسیم.

علاوه بر گا‌م‌های بالا، نقش تامین کننده‌ی مواد اولیه بسیار حیاتی می‌باشد. برای دستیابی به نتیجه مطلوب در پروژه جایگزینی فلزات نه تنها به تامین کننده‌ی مواد اولیه ترموپلاستیک نیاز است، بلکه به یک همراه جهت ارائه راه‌کار  نیز نیاز است.

شرکت کران ابر بسپار با همکاری تامین کنندگان خود، و سطح بالای دانش و توانایی و یک تیم خدمات مهندسی، در حال توسعه دادن محصولاتی با کیفیت بالا به منظور پاسخ دادن به تقاضاهای چند جانبه برای کاربردهای جایگزین فلزات می‌باشد.