پلی کربنات PC

پلی‌کربنات یک پلیمر آمورف از خانواده پلی‌استرهاست. با توجه به درجه پایین کریستال شدن پایین آن، پلی کربنات خاصیت شفافیت دارد. پلی‌کربنات با خواص استحکام بالا و سختی شناخته می‌شوند. علاوه بر اینها PC بسیا مقاوم به ضربه است.

توضیحات

PC30 NL RX 

PC, unfilled, improved flow & low temperature impact, natural 

PC30 NL VB03 

PC/PET, unfilled, UV stabilized, high impact, natural 

PC40 NL VB02 

PC/PBT, unfilled, UV stabilized, high impact, natural 

BC40 UF85 NL CE 

PC/ABS, unfilled, heat & UV stabilized, natural, high heat grade 

BC40 UF65 NL CE 

PC/ABS, unfilled, heat & UV stabilized, natural, standard grade

BC40 UF45 NL CE 

PC/ABS, unfilled, heat & UV stabilized, natural, easy flow grade 

PC40 GR10 NL 

PC, 10% glass fiber reinforced, natural 

PC40 GR20 NL 

PC, 20% glass fiber reinforced, natural 

PC40 GR30 NL 

PC, 30% glass fiber reinforced, naturall 

PC40 NL FA70 

PC, unfilled, flame retardant – halogen (RoHS compliant), natural 

PC30 NL TD70 

PC, unfilled, flame retardant – halogen (RoHS compliant), impact modified, natural

PC50 GR10 GR053 FA20 

PC, 10% glass fiber reinforced, flame retardant – halogen (RoHS compliant), grey RAL 9002 

PC30 GR20 GR003 ZG20 

PC, 20% glass fiber reinforced, flame retardant – halogen (RoHS compliant), grey RAL 7035 

BC43 UF65 NL CE 

PC/ABS, unfilled, heat & UV stabilized, natural, standard grade 

PC43 GR10 BK002 

PC, 10% glass fiber reinforced, black 

PC43 GR20 BK002 

PC, 20% glass fiber reinforced, black 

PC43 GR30 BK002 

PC, 30% glass fiber reinforced, black

PC43 GR003 TD70 

PC, unfilled, flame retardant – halogen (RoHS compliant), impact modified, light grey 

PC44 GR003 ZG70 

PC, unfilled, flame retardant – halogen (RoHS compliant), light grey 

PC44 GR10 GR003 ZG70 

PC, 10% glass fiber reinforced, flame retardant – halogen (RoHS compliant), light grey

مقاومت به ضربه عالی
سختی و صلبیت بالا
مقاومت مکانیکی خوب
پایداری ابعادی خیلی خوب
مقاومت بالا به ایش
مقاومت به تغییر شکل در برابر حرارت
جمع شدگی در قالب کم
خواص الکتریکی خوب
اشتعال پذیری خوب
جذب آب کم

پلی‌کربنات‌ها شامل محصولاتی با ویژگی‌های متنوع و اصلاح‌کننده‌ها، پایدار کننده‌ها و افزودنی‌های خاص و حتی رنگ دلخواه مشتری، به شرح زیر می‌باشد.

مقاوم به ضربه
تقویت شده با الیاف شیشه
تقویت شده با الیاف کربن
تقویت شده با Glass Bead
تاخیر انداز شعله
دارای روان کننده
اصلاح سطح شده
مقاوم به حرارت
مقاوم به اشعه UV
رسانای الکتریسیته
تخصصی

صنایع
خودرو
حمل و نقل
الکتریکی / الکترونیکی
ساختمان
لوازم خانگی

این مواد به شکل پالت و در بسته‌های ضد رطوبت ۲۵ کیلویی چند لایه عرضه میشود. دیگر حالت‌های بسته بندی آن مثل اکتابین یا کیسه‌های بزرگ با پوشش داخلی پلی‌اتیلن یا آلومینیوم نیز موجود است.
تمام بسته‌بندی‌ها قبل از حمل کاملا درزگیری شده‌اند و باید دقیقا قبل از انجام فرآیند باز شوند. هم چنین توصیه می‌وشد این مواد در محیط خشک و زیر ۵۰ درجه سانتیگراد و دور از اشعه UV نگهداری شود. برای جلوگیری از چگالش و چسبندگی مواد، بسته‌هایی که در جاهای سرد نگهداری میشوند قبل از باز کردن تا دمای اتاق گرم شود.

پلی‌کربنات ماده سمی و خطرناکی نیست. در حین فرآیند کردن این ماده اقدامات حفاظتی جهت جلوگیری از تماس با پلیمر مذاب و استنشاق گازها باید صورت گیرد. از فرآیند کردن ای ماده در دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باید اجتناب کرد. سایر جزئیات در برگه‌های مشخصات ایمنی مربوط به هر گرید موجود می‌باشد.

فرآیند کردن

پلی کربنات‌ها در تمام دستگاه‌های تزریق قابل فرآیند شدن هستند.

دستگاه تزریق

انتخاب دستگاه تزریق با طراحی مناسب برای داشتن محصول اقتصادی و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان یک قانون کلی، ظرفیت دستگاه تزیق باید ۶۰/۰-۴۰/۰ تن نیروی کلمپ برای هر سانتی‌متر مربع از ناحیه‌ی تزریق را داشته باشد.

پیچ‌های چند منظوره طراحی شده با نسبت فشار ۲:۱-۲٫۵:۱ ؛ و حداقل اندازه پیچ ۱۸D تا  ۲۲Dتوصیه میشوند. پیچ‌ها و برل‌های نیتریدی نسیبت به پرکننده‌ها مخصوصا الیاف شیشه، غیر مقاوم به سایش هستند. با این حال، برل‌ها و پیچ‌هایی که سطحشان سخت است، مقاومت خوبی به سایش نشان میدهند.

جهت کاهش برش،استفاده از نازل‌های چندمنظوره و تا حد ممکن کوتاه پیشنهاد می‌شود. توانایی کنترل دما در نازل بسیار مهم است، به دلیل اینکه از هدررفت گرما و افزایش بیش از نیاز آن نیز جلوگیری می‌کند. به طور کلی، قطر نازل بنابر اندازه قطعه باید ۳ تا ۶ میلی‌متر باشد.

بسیار مهم است که کنترل دمایی دقیق برای فرآیند کردن پلی کربنات صورت گیرد، بنابراین محدوده‌های دمایی مختلف در برل لازم است.

سیستم خنک کننده خوراک برای جلوگیری از چسبیدن گرانول ها و داشتن خوراک دهی متناوب به  برل ها لازم است. از طرف دیگر، اگر دمای گلویی خیلی هم پایین باشد، باعث چگالش میشود در نتیجه باعث هیدرولیز شدن مذاب میگردد. دمای بین ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد پیشنهاد می‌شود.

وقتی PBT را قالبگیری میکنیم، اندازه هر شات تزریق باید بین ۳۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت برل باشد. تزریقهای  بیشتر از ۸۰ درصد ممکن است باعث ذوب نامناسب شود. در جاهایی که تزریق کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت باشد، زمان اقامت مواد در در دستگاه ممکن است باعث تخریب، شکست و یا بی رنگ شدن شود.

زمان اقامت برای پلی کربنات ها در دمای درست و مناسب تزریق نباید بیش از ۴ دقیقه باشد.

شرایط قالبگیری

برای آمیزه‌های پلی کربنات ، میزان رطوبت باید کمتر از ۰٫۰۲ درصد قبل از فرآیند باشد. رطوبت باعث تخریب هیدرولیتیکی فوری در طی فرآیند شده و وزن مولکولی را کاهش میدهد، در نتیجه، باعث تخریب سط می‌گردد. از این جهت مواد پلی کربنات باید در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳-۴ ساعت خشک شوند.

روش خشک کردن قبل از فرآیندی که برای این مواد توصیه میشود، استفاده از خشک‌کن‌های دسی‌کانت است که فرآیند خشک کردن در آن‌ها وابسته به اتمسفر محیط نیست. کنترل عملکرد خشک شدن در خشک‌کن‌های دسی‌کانت وابسته به نقطه شبنم  است که مقدار آب موجود در هوا را مشخص می‌کند. جهت حفظ خشکی مناسب، مقادیر زیر ۲۰- درجه سانتی‌گراد برای نقطه شبنم پیشنهاد می‌شود.

وقتی از آون‌های گرداننده هوا استفاده می‌شود، کیفیت خشک شدن به شرایط اتمسفریک وابسته است. رطوبت نسبی بالای هوا کیفیت خشک شدن را کاهش می‌دهد و از این جهت استفاه از این نوع خشک‌کن‌ها برای مواد PBT توصیه نمی‌شود.

برخی از پارامتهای مورد نیاز در فرآیند کردن پلی کربنات ها در جدول ۱، پیشنهاد شده است.

دمای مذاب در تزریق بستگی به تنظیمات دمای برل، زمان اقامت مواد، طراحی پیچ ها و سرعت دارد. از آنجا که تخمین زدن تاثیر هر پارامتر بر دمای مذاب مشکل است، پیشنهاد میشود که دمای مذاب با یک پیرومتر در فواصل زمانی معین اندازه گیری شود.پلی آمیدها همواره باید در قالبی که امکان کنترل دما در آن وجود دارد فرآیند شود. دمای قالب یکسان با حفره ها باعث بالا رفتن کیفیت نهایی محصول میشود.

 

  گرید دمای ناحیه خوراک (درجه سانتی‌گراد) دمای فرآیند       (درجه سانتی‌گراد) دمای قالب        (درجه سانتی‌گراد) فشار نگهدارنده    (مگا پاسکال)
پلی کربنات تقویت نشده ۸۰-۶۰ ۳۰۰-۲۶۰ ۱۰۰-۸۰ ۱۲۰-۶۰
تقویت شده ۸۰-۶۰ ۳۱۰-۲۷۰ ۱۰۰-۸۰ ۱۲۰-۶۰
تاخیر انداز شعله ۸۰-۶۰ ۲۹۰-۲۵۰ ۱۰۰-۸۰ ۱۲۰-۶۰

جدول ۱ . پارامتهای پیشنهادی برای مواد PBT

برای پلی کربنات‌ها ، سرعت پیچ های جانبی باید حداکثر ۲۰۰ میلیمتر بر ثانیه باشد  تا مقدار شکسته شدن الیاف، تخریب مواد و تغییر رنگ آن به حداقل برسد.

برای حفظ خواص مواد فشار پشت دای باید در حداقل مقدار خود باشد

فشار تزریق واقعی مورد نیاز برای فرآیند به عوامل مختلفی مثل دمای مذاب و دمای قالب، طول جریان و ضخامت قطعه دارد. فشار مورد نیاز فقط در حدی باید باشد که درگاه قالب را پر کند.

لازم است که از از سرعت تزریق متوسط تا سریع استفاده شود. سرعتهای پاین در ابتدای فرآیند برای جلوگیری از جهش و سوختن مواد استفاده شود.

جمع شدگی در قالب در مواد پلی کربنات  بستگی به فشار پشت قالب و زمان نگهداری در قالب دارد. در طول این مرحله مذاب مواد متناوبا به درگاه قطعه فشار می آورند که جمع شدگی و انقباض قطعه در طول انجماد را حبران کنند. میزان فشار نگهدارنده و زمان عمدتا به ضخامت قطعه و هندسه راهگاهها دارد.

تاثیر پارامترهای اصلی بر خواص مواد در جدول شماره ۲ نشان داده شده است.

 

پارامتر فرآیندی استحکام خط جوش کیفیت سطح زمان چرخه انقباض فرورفتگی در سطح
دمای مذاب
دمای قالب
فشار نگهدارنده
سرعت تزریق

جدول ۲ . تاپیر پارامترهای فرآیندی بر خواص موادچ

بازیافت

مواد بازیافت شده میتوانند تا ۲۵% بسته به کاربرد قطعه و نیاز میتوانند استفاده شوند. با اینحال این مقدار برای گریدهای تاخیر انداز شعله حداکثر  ۱۰% پیشنهاد می‌شود. مواد بازیافتی باید عاری از هرگونه آلودگی باشند، هم چنین توسط حرارت تخریب نشده و اینکه در زمان تزریق یا قبل از آن رطوبت گیری شده باشند