افزودنی های پلیمری

مستربچ پلیمر کامپاند شده ای است كه در آن پودر رنگ (پیگمنت) ویا افزودنی‌های دیگر در یك رزین پایه ادغام شده‌اند. مستربج ها اغلب به صورت دانه‌(گرانول) تهیه می شوند اما گاهی به‌ صورت كپسول (پریل) نیز تهیه می شوند.

معمولاً مستربچ ها دارای اجزای اصلی زیر هستند.

·        ماده پایه

·        ماده موثر (پیگمنت)

·        افزودنی های پایدار کننده

·        پر کننده یا فیلر (که برای بعضی از مستربچ ها مورد استفاده قرار می گیرد)

ماده پایه: ماده پایه مصرفی غالبا به‌ صورت یكی از موارد ذیل است: پلی‌اتیلن سبك پلی‌پروپیلن پلی‌استایرن EVA واكس‌های با وزن ملوكولی پایین رزین آلكیدی یا پلیمر‌های مخصوص دیگر

ماده موثر: اصلی ترین جزء مستربچ است. به طور کلی هدف تولید مستربچ این است که امکان افزودن این ماده موثر به محصول اصلی (به بهینه ترین شیوه ممکن) فراهم شود. مثلاً در مستربچ های رنگی، ماده موثر شامل رنگدانه ای است که رنگ مستربچ را تشکیل می دهد. این رنگدانه ها از موادی همچون اکسید آهن، سولفات مس و … به وجود آمده اند. درصد و نوع ماده موثر استفاده شده در یک مستربچ، تاثیر مستقیمی روی کیفیت آن خواهد داشت.

افزودنی های پایدار کننده: این افزودنی ها موادی هستند که باعث پایداری مستربچ در حین استفاده می شوند و همچنین امکان ترکیب مواد موثر با محصول اصلی را تسهیل می سازند.

پر کننده ها: موادی همچون کربنات کلسیم که عمدتاً برای کاهش هزینه تمام شده در برخی از مستربچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرکت کران ابر بسپار انواع مستربچ ها و افزودنی های مختلف را در سبد کالای جای داده است. که از جمله می توان به محصولات زیر اشاره کرد:

·        مستربچ های رنگی با پایه های مختلف (PE, PP, PET, PA, PC, PBT, PS)

·        مستربچ های سفید و مشکی دارای فیلر و بدون فیلر

·        Anti UV

·        Alip Agent (لیز کننده)

·        Anti Block (ضد چسبندگی)

·        PP Clarifer (شفاف کننده PP)

·        Polymer Processing Aid (PPA) (کمک فرآیند پلیمرها)

·        Anti Static (ضد الکتریسیته ساکن)

·        Anti Oxidant (ضد اکسایش)

·        روان کننده ها

·        افزودنی های مقاوم به سایش

·        PIB Compoound (چسب فیلم استرچ)